vés al contingut principal

Tir amb arc, Esport Nacional de Bhutan

L'origen d'aquest esport a Bhutan es remunta al segle VIII després de Crist. Sembla que tingué orígens religiosos per això és fàcil veure imatges que representen déus i personatges mitològics que sostenen arcs i fletxes.

Tiro al arco, deporte nacional de Bután

La paraula bhutanesa “DHA” significa literalment alguna cosa que apunta i es dirigeix cap on vol l'ull de la ment. Això ens enllaça amb la meditació i la capacitat de concentració. L'anomenada “fletxa divina” és invisible a l'ull humà -explica un proverbi popular- només es percep en impactar.

Per això l'atribució divina del tir amb arc, fa que a Bhutan s'apreciï com una activitat de prestigi, tant per a gent comuna com per a reis.

Des del 1971 quan les Nacions Unides van reconèixer a Bhutan, el van declarar el seu esport nacional.

Els tornejos oficials es realitzen durant tot l'any, però totes les poblacions tenen el seu camp de tir. Es practiquen tant el tir amb arc com els dards, curiós esport també molt popularitzat.

deporte nacional de Bután

És molt fàcil observar petites competicions entre els homes del lloc. Proveïts amb el seu vestit tradicional, el “GHO”, no dubten a desafiar els vents gelats de l'Himàlaia.

Hi ha dues classes de competició: una per als arcs de bambú tradicionals (que ells mateixos fabriquen) i una altra per als arcs de fibra de carboni (molt cars i d'importació) les fletxes dels quals aconsegueixen unes velocitats sorprenents.

A Bhutan, actualment es dispara sobre uns taulells d'uns 40 cm d'amplada per 1,5 metres d'alçada, on es dibuixa la diana. Els 3 equips d'11 homes cadascun, se situen a una distància de 140m i disparen per parelles cada torn. Els altres jugadors es col·loquen perillosament molt a prop de la diana, desafiant la velocitat de la fletxa divina, per observar bé el tir. Cada vegada que una parella fa diana, tot l'equip canta i balla celebrant els dos punts que s'afegeixen al marcador, perquè el tirador sàpiga del seu encert.

Bután , tiro al arco

El més curiós encara és el premi que es lliura al guanyador del torneig popular: un electrodomèstic.

tiro al arco, viaje a Bután        Viaje a Bután, tiro al arco

En el nostre viatge a Bhutan amb Aspasia Travel vam poder gaudir d'alguns d'aquests tornejos. Vam veure l'orgull que senten per un esport de precisió, de concentració i de profund respecte.

Una expressió més d'aquest poble, Bhutan, sens dubte equilibrat i feliç.

No et perdis les propostes de Aspasia Travel per viatjar a Bhutan.

 

Aurora Audenis – ASPASIA TRAVEL

Torna a dalt WhatsApp
Truca'ns